PRESSEMELDING: – Naturhistorisk museum har et stort potensial i formidlingen av realfag

– Men vi trenger politikernes hjelp for å få utnyttet det, sa Kristin Halvorsen, styreleder for Naturhistorisk museum (NHM), da Stortingets Oslo-benk var på besøk.

Stortingets Oslo-benk på NHMs nye Oslo-benk. Fra venstre: Heidi Nordby Lunde (H), Mazyar Keshvari (FrP), Stefan Heggelund (H), Mudassar Kapur (H), Jan Bøhler (Ap), Christian Tybring-Gjedde (FrP), Kristin Vinje (H), Trine Skei Grande (V), Heikki Holmås (SV), Jens Stoltenberg (Ap), Marit Nybakk (Ap), Hadja Tajik (Ap), Hans Olav Syversen (KrF), Nikolai Astrup (H) og Rasmus Hansson (MDG). Foto: Karsten Sund, NHM. Høyoppløst versjon her (21 MB), kan brukes fritt mot kreditering

Oslos stortingspolitikere, den såkalte Oslo-benken, var invitert til NHM for å innvie den nyoppsatte Oslo-benken, den tredje i en rekke naturhistoriske benker som blir plassert ut i Botanisk hage i forbindelse med NHMs 200-årsjubileum.

Stortingspolitikerne fikk høre hvordan NHM ser for seg en fremtidig Tøyen vitenpark.

Et framtidens Tøyen

– I Tøyen-løftet ligger det en forpliktelse til å bygge et vitensenter på Tøyen. Vitensenteret bør bli del av en Tøyen vitenpark, som bør bli en nasjonal rekrutteringsarena til realfagene. Her vil NHM være en hjørnestein, sa museumsdirektør Arne Bjørlykke.

NHM er så langt en uutnyttet ressurs i realfagsløftet, og ønsker å endre på det.

– 7 av 10 besøkende hos NHM er barn og unge. Mange av disse kommer til oss gjennom samarbeid med Oslo-skolene, men også som ordinært publikum. Vi har potensial til å nå langt flere, derfor tar vi aktivt del i utformingen av hvordan et vitensenter kan bli, sier Kristin Halvorsen.

Museenes samfunnsoppdrag

Siden grunnleggelsen 1. juni 1814 har Botanisk hage og senere NHM vært et akademisk tyngdepunkt på østkanten. Men bygningsmassen er nå nedslitt og foreldet. Det er et skrikende behov for oppgradering av museumsbygningene, som knapt har vært endret siden de stod ferdig for 100 år siden. Utstillingene er gammeldagse og ikke i tråd med dagens pedagogiske krav og et moderne publikums forventninger.

– For å oppfylle vårt samfunnsoppdrag, trenger vi Stortingets og Kunnskapsdepartementets støtte til å få realisert et nytt utstillingsveksthus og få rehabilitert de gamle museumsbygningene, inkludert nye basisutstillinger, sier Bjørlykke.

• Kristin Halvorsen, styreleder NHM
  • Arne Bjørlykke, museumsdirektør NHM