Gavedryss på 200-årsdagen

Under selve 200-årsdagen 1. juni ble den gjeveste av jubileumsbenkene avduket.

Frederik VIs benk består av flere deler og veier opp til 6 tonn tilsammen. Benken er hugget i blå larvikitt. Foto: Axel Dalberg Poulsen, NHM

Gjennom hele jubileumsåret avdukes, innvies og avsløres nye benker. Benkene er satt opp til hvile og refleksjon i Botanisk hage. Under selve 200-årsdagen 1. juni kom det hittil siste tilskuddet av en rekke jubileumsbenker, Frederik VIs benk, utformet i blå larvikitt.

– Jubileumskomiteen ønsket seg en jubileumsbenk i larvikitt.  Botanisk hages Venner hadde signalisert at vi ville gi gaver i forbindelse med jubileet, sier leder for Botanisk hages Venner, Anne R. Smedsrud.

Etter ønske

Etter at ønskelisten fra 200-åringen var lagt på bordet fra Jubileumskomiteen, ble det altså klart at  venneforeningen ønsket å stå bak finansieringen av Frederik VIs benk.

– Uten støtten fra våre venner ville ikke jubileet vært det samme. Våre tre venneforeninger betyr mye for oss, og vi er spesielt glade for at Botanisk hages Venner har valgt å støtte så mange av jubileumsprosjektene i år, sier Axel Dalberg Poulsen, hagesjef og jubileumshøvding ved Naturhistorisk museum.

Kjent kunstner

Benken er utformet av den kjente billedhuggeren Kjersti Wexelsen Goksøyr. Hennes menneskeansikter er kjent for mange. Hun har sin utdannelse fra Statens Kunstakademi i Oslo og før det, Statens Håndverks- og Kunstindustriskole.

– Jeg opplever alle oppdrag som unike, med sine spesielle utfordringer. Å lage en tronstolebenk synes jeg var spennende. Mine tanker var at en slik

benk ikke skulle uttrykke makt, men heller at den er viktig, har betydning og kanskje kan bidra til undring hos dem som tar den i bruk, sier Goksøyr.

Hun har lagt inn gammel symbolikk ved å bruke sirkel og spiral. Det er dessuten avtrykk av at noen kan ha sittet her tidligere.

– Det er tegn som finnes der, som man kan oppdage om man tar benken i bruk, noe jeg ønsker at folk kommer til å gjøre, sier Goksøyr.

Benken er splittet i to, samtidig som den er en enhet. Dette kan man også legge en symbolikk i. På baksiden er det felt inn et relieff i bronse som kunstneren har kalt ”Møte”, mens det på forsiden er et innfelt relieff i bronse, ”Tre ansikter”.

– Jeg har stått ute og arbeidet med Frederik VIs benk i hele vinter. Jeg var ferdig to dager før vi skulle begynne å montere. Jeg greide det akkurat i tide, sier Kjersti.

For Botanisk hages Venner har Goksøyr utformet en tronstolsbenk,  en konge verdig, hugget i blå larvikitt (blue pearl). Denne larvikitten kommer fra Tvedalen brudd i Larvik kommune, men er hugget og utformet i Skjeberg.

– Kunstneren ble valgt ut av Naturhistorisk museum. Vi i Botanisk hages Venner hadde full tillit til at det var et godt valg. Vi er svært glade for at vi har fått et minnesmerke av varig karakter og som reflekterer opprinnelsen av Botanisk hage, sier Anne.

Eksklusivt

Larvikitt finnes bare tre steder i verden og ser slik kanskje verdens mest eksklusive bergart. Den er en dyperuptiv bergart, en smeltebergart som er størknet på 3-4 kilometers dyp under jordoverflaten for ca. 295 milloner år siden.

Larvikitt er ikke bare kåret til Norges nasjonalstein, men er også et viktig element i arkitekturen på Blindern, ved Universitetet i Oslo, som er eier av Naturhistorisk museum.

Frederik VIs benk er en av flere jubileumsbenker i Botanisk hage. Tidligere har Naturhistorisk museum feiret med isbenken i islabyrinten, fuglebenken, Oslo-benken på Oslo-benken, Siebkes skiferbenk, Moes benk i flettet pil og nå kommer benk nummer seks.

Flere av jubileumsprosjektene er også støttet av Sparebankstiftelsen DNB.

Billedhugger Kjersti Wexelsen Goksøyr utfomet Frederik VIs benk. Her er hun med noen av de menneskeansiktene hun er kjent for og som også preger tronstolsbenken til Botanisk hage. Foto: Unni Irmelin Kvam, NHM

Av Unni Irmelin Kvam, kommunikasjonsrådgiver NHM
Publisert 1. juni 2014 18:42 - Sist endret 31. mars 2019 13:11