Publisert 26. okt. 2022 10:32

En hel vegg fylt med 50 millioner år gamle fiske- og plantefossiler pryder nå vårt naturhistoriske bibliotek. Noe tilsvarende finnes ikke andre steder i Europa. Se timelapse-video fra oppbyggingen.

Publisert 25. okt. 2022 12:56

Sommeren 2022 kom det en oppsiktsvekkende nyhetsmelding fra Kew Gardens i England. Et tverrfaglig forskerteam slo fast at det finnes en tredje art av Victorianøkkerosen. Nyheten vakte oppsikt både blant botanikere og hagefolk.

Publisert 26. aug. 2022 15:27

Skjelettet til hvalrossen Freya er overført til Naturhistorisk museums samlinger etter å ha vært til obduksjon hos Veterinærinstituttet. Det er ingen planer om å stille ut skjelettet for publikum på museet.

Publisert 29. sep. 2021 13:40

Følgende melding tikket nylig inn til ledelsen for Botanisk hage: «Nasjonalforeningen for folkehelse, Oslo fylkeslag har gleden av å informere om at Demensprisen 2021 går til Oldemors hage ved Botanisk hage, Naturhistorisk museum. Prisen gis for det flotte tiltaket som Oldemors hage er, og har vært gjennom mange år, for personer med demens og pårørende i Oslo.»

Publisert 31. juli 2021 09:05

Denne sommeren er det 150 år siden eventyrdikteren H.C. Andersen ble feiret med folkefest i Botanisk hage. Bjørnstjerne Bjørnson og Jørgen Moe sto i spissen for hagefesten, med over 300 deltagere.

Publisert 16. apr. 2021 15:37

Slektskap mellom dyrkede og ville planter spiller en nøkkelrolle i arbeidet med å sikre norsk matproduksjon mot sykdommer og klimaendringer. En ny utendørs utstilling i Botanisk hage viser hvordan vekster som villeple og vill kål kan være til hjelp mot fremtidige trusler.

Publisert 12. apr. 2021 15:58

Å brenne opp en utslitt sjiraff fra 1800-tallet var en av oppgavene til Fridtjof Mehlum da han som 20-åring hadde sommerjobb på Zoologisk museum for 50 år siden.

Publisert 7. apr. 2021 11:06

En sidegren av Tøyenbekken har fått delvis nytt løp, og en ny dam er blitt til i Botanisk hage. Målet er å skape et mer variert og attraktivt miljø for planter, dyr og mennesker - og avverge flom.

Publisert 25. feb. 2021 15:07

Vi gratulerer Agder med valget av solblom Arnica montana som fylkesblomst. Innlandet valgte nylig skogstjerne. Tidligere har Trøndelag valgt reinrose. Nå venter vi på hva som skjer i Viken, Vestfold og Telemark og i Troms og Finnmark.

Publisert 14. des. 2020 07:58

Med bidrag fra Naturhistorisk museum og Senter for Jordas utvikling og dynamikk ved Universitetet i Oslo, har en gruppe europeiske forskere funnet og karakterisert et nytt mineral i Måne-meteoritten Oued Awlitis 001. Mineralet, som har fått navnet donwilhelmsitt, finnes også i små mengder i Jordas mantel, mellom 460 og 700 kilometer under overflaten.