Dinosaurer og andre forhistoriske dyr

Dinosaurer

T-rex-skjelett i Geologisk museum

Tyrannosaurus rex – Stan

Dinosaurene levde i tidsrommet fra midtre trias til slutten av kritt, dvs. gjennom ca. 165 millioner år (mesozoikum – dinosaurenes tidsalder).

En avstøpning av den meste kjente dinosauren – Tyrannosaurus rex – er utstilt i 1. etasje i Colletts hus (Zoologisk museum).

Marine øgler

Plesiosaur

Fra National Geographics TV-film "Death of a sea monster" fra 2011

De største og mest fryktinngytende rovdyrene som noensinne har eksistert, levde i jura og kritt. De største hadde lange kraftige kropper på rundt 10 meter, kort hals og store hoder med enorme tenner på opptil 30 cm.

Forskere fra NHM har skapt store overskrifter med funn av disse øglene på Svalbard, og flere av utgravningene har dannet utgangspunkt for TV-produksjoner.

Mammuter

T-rex-skjelett i Geologisk museum

Mammut. Ill. Bogdan Bocianowski

Mammuten var et snabeldyr og nær slektning av vår tids afrikanske og indiske elefant. Mammuten hadde snabel og meget store, buete støt-tenner, og dessuten kraftig pels som dekket dyrets store, tette kropp. Intet nålevende menneske har sett en levende mammut. Men fra helleristninger og hulemalerier vet vi at i steinalderen var mammuten et av de store pattedyrene som menneskene jaktet på.

Publisert 30. jan. 2009 16:53 - Sist endret 7. jan. 2016 12:57