Bøker

Disse bøkene skrevet av nåværende og tidligere ansatte ved NHM kan du få kjøpt i museumsbutikken.

Naturvitenskap i nordiske offentligheter gjennom fire århundrer. Paleontolog Jørn H. Hurum ved NHM har bidratt i boken.

Klassikeren "Norsk steinbok" av Torgeir T. Garmo og Rune S. Selbekk er endelig kommet i ny utgave.

Vil du lære å dyrke selv? I boka Så et frø får du vite hvor lett det er. Oversatt av Charlotte Sletten Bjorå og Hanne Lene Skjeklesæther ved NHM.

Dra på tur i Oslo-traktenes geologiske skattekammer med Jørn Hurum og Merethe Frøylands nye bok.

Spiralformen spiller hovedrollen i paleontolog Øyvind Hammers nye bok The Perfect Shape, hvor han forteller historier fra kunsten, naturen og vitenskapen.

Høydepunkter fra samlingene ved Naturhistorisk museum. Utgitt av Paleontologisk venneforening, med bidrag fra Jørn H. Hurum, Rune Selbekk, Hans Arne Nakrem, Henrik Friis og Øyvind Hammer. Kr. 299,-

Passer for barn i alderen 5–11 år. Barnehagegrupper og skoleklasser får den gratis ved henvendelse i museumsbutikken i museets åpningstid. Pris for ordinært publikum kr. 39,-

Barnebok om et av verdens flotteste fossiler av en sjøskorpion, funnet på Ringerike for hundre år siden. Av Jørn Hurum og Torstein Helleve. Illustrert av Esther van Hulsen. Kr. 299,-

Boka presenterer fossekallens biologi med utgangspunkt i norsk aktivitet og forskning på arten. Av Trond Øigarden. Kr. 295,-

For første gang er ett lands meteoritter samlet mellom to permer. Av Rune Selbekk (NHM), Jon Larsen, Morten Bilet og Øyvind Thoresen. Kr. 399,-

Les mer om boka

Rikt illustrert historie om en av Oslos perler. Utgitt i forbindelse med NHMs 200-års jubileum. Av Liv Borgen. Kr. 385,-.

Les mer om boka

Ny utgave av den etterspurte boken om Norges geologi. Redaktører er Inge Bryhni (NHM), Ivar B. Ramberg, Arvid Nøttvedt og Kristin Rangnes. Kr. 599,-.

Rare, pussige og snodige dinosaurer. Av Jørn Hurum og Torstein Helleve. Illustrert av Esther van Hulsen.

Boka er kommet i ny utgave høsten 2016.

Fjerde og siste del: The eastern and northeastern elements. Redigert av Reidar Elven, Eli Fremstad og Oddvar Pedersen. Kr. 750,-

Av Liv Borgen. Kr. 50,-

Krydderplanter i Urtehagen i Botanisk hage. Av Liv Borgen. Kr. 50,-

Hvordan har vi blitt akkurat slik vi er? Historien om deg og meg. Av Jørn Hurum. Kr. 89,-

Les mer om boka

Omfattende, revidert utgave med oversikt over 830 ulike mineraler i Norge. Av Rune S. Selbekk. Kr. 445,-

Norsk geologisk ordbok inneholder ca. 10 000 oppslagsord. Av Inge Bryhni, NHM, Ellen M.O. Sigmond og Knut Jorde. Kr. 320,-

Pepper, kaffe, bomull, tobakk, sukker og poteter har blitt selvsagte i hverdagen. Av Eva Mæhre Lauritzen. Kr. 379,-

Bli bedre kjent med en av de vakreste botaniske hagene i Europa. Utgitt av Botanisk hages Venner og skrevet av flere av hagens ansatte. Kr. 149,-

Les mer om boka

Barnebok om et av verdens mest kjente fossiler. Av Jørn Hurum og Torstein Helleve, illustrert av Esther van Hulsen. Kr. 299,-

Boka presenterer alle våre dagsommerfugler og nattsvermere. Av Leif Aarvik og Lars Ove Hansen, NHM, og Vladimir Kononenko. Kr. 390,-

Mer om boka

Barnebok om monsterøglene som er gravd ut på Svalbard, av Jørn Hurum og Torstein Helleve. Levende illustrert av Esther van Hulsen. Kr. 299,-.