Trærne i Arboretet

Et arboret er en samling av trær og busker. I Botanisk hage dekker arboretet hele hagens areal, og omgir de øvrige plantesamlingene. Samlingen av trær og busker er stor og variert, ordnet systematisk etter familie.

Foto: Per Aas, NHM

På en spasertur i arboretet kan du oppleve fantastisk blomstring til forskjellige årstider, blant annet hos kirsebær Prunus, gulved Cladastris, duetre Davidia involucrata, Robinia, Catalpa, lind Tilia, svarthyll Sambucus nigra og skjærsmin Philadelphus, for ikke å glemme de vakre magnoliatrærne. Noen av disse blomstrer med store, hvite blomster på bar kvist tidlig på våren.

Ved Geologisk museum og i de vestvendte skråningene ved Sars’ gate vokser bartrær. Valnøtt-trærne, med sine halvmeterlange "rogneblad" bidrar til et eksotisk preg i den samme skråningen. Hagens hvite morbærtre Morus alba finnes også her. Det er i dag gammelt og mett av dage, men gir fortsatt søte frukter i september.

Hagens mest eiendommelige treslag, tempeltre Ginkgo biloba, kommer fra Øst-Asia og betraktes som et "levende fossil". Eksemplaret ved Victoriahuset ble plantet i 1870. Et annet "levende fossil" er urtidstreet Metasequoia glyptostroboides. Det var antatt utdødd inntil det ble funnet lys levende i et bortgjemt dalføre i Kina i 1946.

Les mer om noen utvalgte busker og trær fra Arboretet:

I juli 2012 ble oppdaget:

Publisert 27. des. 2007 09:57 - Sist endret 11. nov. 2017 08:58