Avdelinger i Botanisk hage

Et arboret er en samling av trær og busker. I Botanisk hage dekker arboretet hele hagens areal, og omgir de øvrige plantesamlingene.
Denne lille hagen byr på nytelser for luktesansen. 90 forskjellige planter byr på sine dufter, noen i blomsten, andre i bladverket eller andre deler av planten.
Fjellhagen er et fjelllandskap i miniatyr med steinete rygger, topper og skrenter omgitt av gresskledde daler og skråninger. Terreng, vann og planter spiller sammen.
I Oldemors hage blir gamle prydplanter fra Østlandet stilt ut og bevart for ettertiden. Den sentrale delen av hageanlegget er tilrettelagt som en sansehage for personer med demens.
I dette anlegget vises bare arter som hører opprinnelig hjemme i Oslo-området, og er typiske for øyene og kystområdene rundt indre Oslofjord.
Rød- og svartelistebedet ligger rett vest for Victoriahuset. Her viser og bevarer vi truete ville plantearter i Norge, og innførte planter som utgjør en trussel mot det biologiske mangfoldet.
Systematisk hage gir en oversikt over blomsterplantenes slektskapsforhold og utviklingshistorie. Anlegget viser også den store variasjonen som finnes i planteriket.
Besøk en av de mest artsrike naturtypene i Norge.
Vi er avhengige av planter for å spise oss mette, holde oss friske og få klær på kroppen. I Urtehagen finnes krydderplanter, legeplanter, fiberplanter, fargeplanter og giftplanter.
Palmehuset ble oppført i 1868. Det rommer en utstilling av plantenes evolusjon, planter fra områder med middelhavsklima og planter fra ørkenklima, fordelt på tre ulike rom.
Victoriahuset viser planter fra tropisk og subtropisk miljø. Huset ble spesialkonstruert for å huse Victoria-vannliljen fra Amazonas, som den dag i dag er bygningens hovedattraksjon.