print logo

Botanisk hage – ikke bare til pynt

Kirsebæralleen

Samlingene i Botanisk hage omfatter over 8 500 plantearter fra ulike deler av verden, og brukes i undervisning, formidling og forskning. Plantene dyrkes i veksthus og i ulike avdelinger på friland.

Botanisk hage formidler kunnskap om mangfoldet i planteriket og betydningen av at dette mangfoldet bevares. Planter som er truet eller sårbare i norsk natur tas vare på i Botanisk hage.

Som en grønn lunge i storbyen er Botanisk hage også et viktig rekreasjonsområde for Oslos befolkning.

Finn planter i Botanisk hage

Skjermbilde av hageutforskeren

I Botanisk hages hageutforsker finner du alle plantene som finnes i hagen, og oversikt over hvor de finnes

Avdelingene i Botanisk hage

Et arboret er en samling av trær og busker. I Botanisk hage dekker arboretet hele hagens areal, og omgir de øvrige plantesamlingene.
Denne lille hagen byr på nytelser for luktesansen. 90 forskjellige planter byr på sine dufter, noen i blomsten, andre i bladverket eller andre deler av planten.
Fjellhagen er et fjelllandskap i miniatyr med steinete rygger, topper og skrenter omgitt av gresskledde daler og skråninger. Terreng, vann og planter spiller sammen.
I Oldemors hage blir gamle prydplanter fra Østlandet stilt ut og bevart for ettertiden. Den sentrale delen av hageanlegget er tilrettelagt som en sansehage for personer med demens.
I dette anlegget vises bare arter som hører opprinnelig hjemme i Oslo-området, og er typiske for øyene og kystområdene rundt indre Oslofjord.
Rød- og svartelistebedet ligger rett vest for Victoriahuset. Her viser og bevarer vi truete ville plantearter i Norge, og innførte planter som utgjør en trussel mot det biologiske mangfoldet.
Systematisk hage gir en oversikt over blomsterplantenes slektskapsforhold og utviklingshistorie. Anlegget viser også den store variasjonen som finnes i planteriket.
Vi er avhengige av planter for å spise oss mette, holde oss friske og få klær på kroppen. I Urtehagen finnes krydderplanter, legeplanter, fiberplanter, fargeplanter og giftplanter.
Palmehuset ble oppført i 1868. Det rommer en utstilling av plantenes evolusjon, planter fra områder med middelhavsklima og planter fra ørkenklima, fordelt på tre ulike rom.
Victoriahuset viser planter fra tropisk og subtropisk miljø. Huset ble spesialkonstruert for å huse Victoria-vannliljen fra Amazonas, som den dag i dag er bygningens hovedattraksjon.
Siden 1930-årene har det vært behov for et nytt utstillingsveksthus i Botanisk hage. I 2013 ba NHM om et nytt konsept som avløsning for prosjektet "Oase 60º Nord".

Publisert 7. sep. 2010 13:48 - Sist endret 1. nov. 2013 08:19