English version of this page

Forside

4,5 milliarder år med naturhistorie

Utforsk utstillingene

Påskeferie på museet

Dra på ekspedisjon i utstillingene og prøv deg som zoolog i museumslaben. Naturhistorisk museum har åpent hver dag hele påskeferien.

Se programmet

Ny utstilling i Klimahuset: Beyond fast fashion

Utstillingen tar opp den enorme veksten i klesproduksjon de siste tiårene. Hvor kommer klærne fra? Og hvor blir de av?

Les mer om utstillingen

Omvisninger og arrangementer

Norge får sitt første ekte dinosaurskjelett

Dinosauren Hypacrosaurus stebingeri kommer til Naturhistorisk museum sommeren 2024. Skjelettet er kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB og har fått kallenavnet Zelda.

Les mer om Zelda

Årskort på museet

Årskort gir fordeler som rabatt i museumsbutikken, og gratis inngang for deg og en venn.

Les mer om årskort

For skoler og barnehager

Vi tilbyr undervisning tilpasset skoleklasser på alle trinn. Vi har også egne formidlingsopplegg om årstider, vær, natur og miljøvern for barnehagebarn.

Se våre undervisningsopplegg

Klimahuset

Klimahuset formidler klima, miljø og bærekraft gjennom utstillinger, undervisning og arrangementer. Klimahusets amfi kan leies til åpne og lukkede arrangementer.

Les om Klimahusets tilbud

Museumsbutikken

Vi har spennende gaveideer til deg som er glad i natur. Velg blant modeller av dinosaurer og andre dyr, plakater, bøker, botaniske plansjer og mye mer. Besøk oss når du er på museet eller klikk deg inn i nettbutikken.

Les mer om museumsbutikken

Gå til nettbutikken

Vi planlegger nytt veksthus

Veksthuset på Naturhistorisk museum vil bli en spektakulær attraksjon som mangler sidestykke i Norge. Det vil få en nøkkelrolle for kunnskap om klima- og biomangfoldskrisen for hele samfunnet. Utstilling om prosjektet kan ses ved Tøyen hovedgård.

Les mer om veksthusprosjektet

Samlinger

Museets utstillinger er bare en liten del av samlingene på museet. I våre magasiner har vi rundt 6 millioner objekter som brukes av forskere over hele verden for å forstå mer av naturens mangfold.

Utforsk våre samlinger

Forskning

Bak kulissene på museet jobber det over 70 forskere som studerer biologisk og geologisk naturmangfold og prosessene som ligger bak den enorme diversiteten på jorda.

Dette forsker vi på

Ekte dinosaurskalle av triceratops

Utforsk vårt kunnskapsunivers

Les mer om dinosaurer, dyr, planter, krystaller og andre historier fra samlingene våre.

Lær mer